torsdag 9 november 2017

Veckobrev v 45

Då var vi igång igen efter lovet.

Barnen har haft sin första förhör på eng-läxan och det gick jättebra! Om det känns svårt med stavningen så får de skriva som det låter alternativt ta det muntligt med mig eller Susanne. Det viktigaste är förstås att kunna uttala orden, men det är bra att börja träna sig på stavningen också.

Idag har vi haft bokprat med Paula, vår bibliotikarie. Hon berättade om många spännande och roliga böcker - och det var nog många som blev sugna på att läsa flera av dem.

Vi har pratat och skrivit färdigt om stenåldern. Nu har vi börjat vårt bygge av stenåldersbyn. Idag har vi gjort saker av lera: båtar, djur, verktyg och mat. Vi kommer att bygga hus, göra människor, gravar och annat.

Igår visade jag bilder från Ekehagens forntidsby. Jag var där med min dotters klass för drygt 6 år sedan. Det var en fantastisk upplevelse. Jag hade även med mig ett spjut, en "kniv" och en skinnpåse som min dotter fick göra där.  Era barn var jätteintresserade och många blev sugna på att åka dit. Det är ju en ganska dyr grej och ingenting skolan har råd med förstås, men jag lovade att skriva här på bloggen och berätta att forntidsbyn finns och att man även kan åka dit som familj om man vill.

Vi har börjat planera för Lucia. Ni har fått, eller kommer att få, ett mail med information om Luciafirandet. Ni får också ett informationsbrev om höstvandringen i mailet.

Vi kommer att göra adventsljusstakar om ett par veckor. Till dem behöver barnen varsin ofärgad glasburk, i storlek med en syltburk (ungefär 12 cm hög). Skicka med ert barn en tom och ren glasburk utan etiketter senast onsdag 22/11.

Nästa vecka, v 46, är det barnboksveckan. Vi uppmärksammar den genom att läsa lite extra länge varje morgon. På onsdag v 47 kommer vi även att läsa för 6-åringarna. Detta kommer vi att träna inför under barnboksveckan. Att läsa för 6-åringarna är frivilligt men vi hoppas att så många som möjligt kommer att vara sugna på att göra det.

Ha en skön helg!
Ekehagens forntidsby

 En fångstgrop i forntidsbyn.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar