torsdag 24 augusti 2017

Veckobrev v 34

Nästan en vecka har gått av det nya läsåret!

Jag och barnen börjar lära känna varandra. Det har varit jätteroligt att läsa deras brev till mig! Dessutom har vi gjort en del "lära känna"-övningar, som har hjälpt både mig och barnens nya klasskompis.

I klassen arbetar numera jag (Petra), Susanne och Anders. Anders ansvarar främst för matematikundervisningen. Barnens idrottslärare heter Linus och idrotten ligger på måndagar eller tisdagar, beroende på vilken grupp man är med i. Jag kommer att lägga in schemat här på bloggen också, ska försöka fixa det i helgen. ;)

I svenska har halva klassen varit hos Paula i biblioteket. Vi andra jobbade med vokaler under tiden. Nästa vecka byter vi. Vi har även börjat repetera alfabetisk ordning och kommer att fortsätta med det nästa vecka. Nästa vecka kommer de att få sina läseböcker och därmed sin första läsläxa. Matteläxa kommer det också att bli framöver, men kanske inte redan nästa vecka, samt en skrivläxa alt stavningsläxa. Jag återkommer om läxdagar när det blir dags. Läsläxan kommer i alla fall att vara från fredag till fredag.

Barnen har fått sina nya matteböcker och på SO'n har vi börjat att prata om "Förr i tiden". Vi kommer att arbeta med forntiden på SO'n, men just nu spånar vi på begreppet "förr" och inser att det kan betyda så olika saker för olika personer. Vi gjorde en tankekarta på tavlan med alla deras idéer - den blev lite rörig tillslut, eftersom barnen kom på mer och mer hela tiden. Härligt när kreativiteten och idéerna flödar!

Barnen har fått sin nya Veckologg. Jag vet att de har haft den i väskan tidigare, men eftersom veckobrevet och läxorna kommer att stå här på bloggen framöver så har jag inte bestämt mig för hur vi ska göra än. Vi kommer att fortsätta skriva i läxorna, men använda platsen där veckobrevet satt till att skriva dagbok. Jag är öppen för förslag! Vill ni ha den i väskan eller tycker ni att det räcker att kolla på bloggen? En idé skulle ju kunna vara att skicka hem den på fredagen, när vi fyllt i läxor och skrivit dagbok... Maila gärna om ni har idéer... Tills vi har bestämt oss får den ligga i väskan som den brukar.

Ha en skön helg och tack för en bra första vecka! Ni har härliga, goa och mysiga barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar